Til Topps 2024

Fra 12. mai er det igjen klart Til Topps. Sammen med Trondhjems Turistforening har vi plukket ut 10 flotte turmål!

I perioden 12. mai til 13. oktober har du muligheten til å bli bedre kjent i Trondheims markaområder. Trondhjems Skiklub og Trondhjems Turistforening samarbeider om Til Topps. Vi presenterer 10 turmål, som merkes med en plakat og et kodeord. Kodeordene samles opp og sendes inn ved sesongslutt. Da kan du også kjøpe pins og Kjentmannsmerke.

Vi vet at flere tusen ivrige turgåere bruker vårt aktivitetstilbud til sine turer i skog og mark. Mange har funnet nye flotte turmål, og det har blitt veldig populært blant barnefamilier. Til Topps er en spennende aktivitet for barna.

Klikk deg inn på turmålene med link til ut.no lengre ned på siden!

Brosjyre 2024

PREMIERING
Ved sesongslutt er det trekning blant alle som har sendt inn kupongene pr. post eller sendt oss kodeordene på e-post. Alle som har sjekket inn med appen «DNT SjekkUT» eller «UT» slipper å sende inn sine registreringer. Bli med og registrer dine toppturer og delta på konkurransen om flotte premier.

Last ned «UT»-appen gratis i AppStore eller Google Play og da få registrert alle sine “Til Topps” besøk i den.

MERKER
Kjentmannsmerker kan kjøpes av alle som registrer minimum fire topper hvert år. Disse fås kjøpt ved henvendelse til vårt kontor på Skistua eller hos Turistforeningen i Sandgata 30. Kjentmannsmerke finnes i flere utgaver, ut fra hvor mange ganger du har deltatt (1, 2, 3, 5 og 10 ganger). Det er du selv som holder rede på antallet. Pins og merker koster kr.40,- pr. stk.

HEFTET
Heftet vil i år kun være tilgjengelig digitalt. Det er mulig å skrive det ut om du foretrekker det.

Vi ønsker deg god tur til topps!

Til Topps 2024 - alle turmål

Klikk på turene for å åpne turbeskrivelse og link til ut.no.

TURBESKRIVELSE

Storheia er den høyeste toppen i Bymarka. Kumlokket P-plass er et naturlig utgangspunkt for turen. Man følger først en tørr og fast grusvei et lite stykke mot Elgsethytta, så tar man av på den oppgraderte og godt kjente Storheiastien. De aller fleste dager går man tørrskodd helt til toppen. Utsikten er upåklagelig, herfra ser man nesten hele Trøndelag, fra øst til vest, og nord til sør. I klar vær ser man Sylan og Jervfjellet i øst til havet og Fosen mot nord. Mot vest ser man Heimsfjellet og Omsfjellet. Trollheimen og Snøhetta sees i syd.

Storheia - ut.no

Søremsåsen ligger nært Granåsen VM-anlegg, og gir flott utsikt over Trondheim når du kommer opp i høyden. Du når toppen ved å følge langrennsløypa ut av stadion over Smistadvegen opp til venstre i åsen. På toppen kan du følge grusveien til Nygårdsvollheimen hvor vi har plassert tavla med kodeordet ved flaggstanga. Alternativt når du også toppen ved å følge Smistadvegen og skiltingen inn til Nygårdsvollheimen. Et tredje alternativ er fra Flatåsen og Saupstad, ved å følge langrennsløypene eller den gamle alpinbakken opp mot Søremsåsen. Det er kort avstand fra tavla med kodeordet og opp til antenna som er selve toppen på Søremsåsen. Den beste utsikten er fra verandaen på Nygårdsvollheimen.

Søremsåsen/Nygårdsvollheimen - ut.no

TURBESKRIVELSE

Rønningen i Leinstrandmarka er et er et lett tilgjengelig turmål både sommer og vinter med flere alternative startsteder. Startsted Granåsen har gode bussforbindelser. Med en sentral beliggenhet i Bymarka og servering hele året, er Rønningen et naturlig knutepunkt for turer i denne delen av marka. På tunet er det satt opp flere bålplasser, en pizzaovn, 3 hengekøyegapahuker samt en stor lavvo med benker og bord. Kodeordet finner du ved gapahukene.

Rønningen - ut.no

Kjerringberget ligger på Ladestien rett opp for badeplassen i Korsvika og byr på flott utsikt over fjorden, Munkholmen og Trolla. Ta buss mot Lade eller parker i Korsvika. Gå opp til Kjerringberget og nyt nydelig utsikt over Trondheimsfjorden og Trondheim. Turen fra P-plassen er på ca 0,5 km. Fine muligheter til å gå en lengre tur langs Ladestien. Ta gjerne et forfriskende bad på den koselige stranda i Korsvika etter endt tur!

Kjerringberget - ut.no

TURBESKRIVELSE

Dette flotte utsiktspunktet har sitt navn etter et tidligere brukt beiteområde for kyr. Man kan enkelt nå utkikksplassen fra busstoppet Tyholt (sørøst for Kuhaugen). Vi oppfordrer til å ta beina fatt, men ønsker man å kjøre er det parkeringsmuligheter ved Rosenborghallen. Derfra er det 500 meter til Kuhaugen. Følg Bjørnsons Gate og Ludvig Daaes gate til du ser en bred og tydelig sti på høyre side ved husnummer 10.

Kuhaugen - ut.no

En av de mest kjente toppene i Estenstadmarka er Månen, som ligger 349 moh. Den har flott utsikt vestover mot byen og Bymarka. Her er det naturlig å starte fra Lohove, på Steinan eller Bekken, Dragvoll, Blaklia ved Risvollan eller Solbakken. Følg gode stier oppover mot Estenstadhytta eller via Styggdalen. Det er godt skiltet i Estenstadmarka. Kombiner turen gjerne med et besøk på Estenstadhytta. Du har flere bussalternativ; bl.a. nr. 3 og 12. Du har også gode parkerings- muligheter ved startstedene, spesialt Lohove, Dragvoll og Bekken.

Månen - ut.no

TURBESKRIVELSE

Dette er den høyeste frittliggende toppen i Malvik kommune, og har også navnet Trulsen. Toppunktet skal ha fått navnet etter en trollgubbe som holdt til i disse traktene. Jervfjellet byr på panoramautsikt over hele Trondheimsmarka, særlig i nordvest mot Jonsvatnet, Fosen, Trollheimen, Dovrefjell og Sylan. Turen går i en del vått terreng, så gode tursko er lurt om man vil være tørr på beina. Turen starter ved Vikhammeråsen parkering. Følg kjerreveien som går parallelt med bilveien (Fv6660) vestover ca. 300 meter før du krysser veien og følger kjerrevei oppover i retning sør. Det er også skiltet til Jervfjellet her. Ved starten av Kleivmyra skal man ta av til en sti til venstre helt i starten av myra. Stien vil bli noe utydelig når du igjen møter øvre del av Kleivmyra, men i nord-østenden av myra kan du skimte kjerreveien videre opp mot Jervfjellet.

Jervfjellet - ut.no

Tanemsåsen byr på vid utsikt over Klæbu, og det er satt opp en steintavle som viser hvilke fjelltopper som kan skimtes på klare dager. Her ligger også rester etter Tanemsborgen, en bygdeborg som antas å være fra ca. 500 år før Kristus. Rester av muren går rundt hele toppen av Tanemsåsen. Turen starter på kollektivknutepunktet ved Tanemskrysset, og herifra følges gangveien ned og rundt den store rundkjøringa i Tanemskrysset. Følg gangfeltet langs nordsiden av Brøttemsvegen til du kan gå inn Tanemsåsvegen til høyre. Følg veien ca. 200 meter, til du kan ta av slakt til høyre opp et boligfelt. Følg veien til toppen av boligfeltet, herifra går det sti til toppen av Tanemsåsen. Det er mulig å følge sti rett opp til toppen, eller gå en litt slakere kjerrevei i sikksakk oppover.

Obs! Det er nyplantet gran på området, så ikke tråkk utenfor stiene. Det er også beiteområde for geit, så hunder skal alltid holdes i bånd. Det er bålforbud på Tanemsåsen året rundt.

Tanemsåsen - ut.no

TURBESKRIVELSE

Start er ved parkering ved Nydammen, ved Ilhaugen. Følg vegen mot Åsbygda til merking mot Våttån. Følg skogsvegen oppover til den ender i et noe åpnere landskap kalt ”Stallen” med utsikt ned på Monsmyra. Der fortsetter ferden rett frem og noe til høyre mot en kjempehøy furu. Gå til høyre for furua og langs merking til du kommer til et sted som kalles Kjerringkjeften, og så videre til du kommer inn på Meimyrvegen. Gå rett ovenfor lunnings-/snuplassen inn på skogsvegen som dreier seg oppover lia og går sammen med skogsvegen fra Kjærem. Ta til venstre og følg denne vegen oppover i retning Våttån. Vegen/stien går vekselvis gjennom hogst/plantefelt og korte skogspartier til du er på platået rett nedafor toppen. Herfra er det flere alternative ruter de siste meterne opp til Våttån. På toppen er det navneskilt, rastebenk og trimkasse. Panoramautsikt i alle himmelretninger, særlig mot nord og øst: Børsa, Buvik, Øysand, Gaulosen, Byneset, Geitastranda, Korsfjorden og Fosen.

Våttan - ut.no

Gråskarvens utsiktspunkt på 356 moh, overrasker de fleste som kommer hit med et imponerende og luftig skue ut over Ånøya. Beste startsted er P-plassen i Skjetnemarka skistadion. Følg traktorvegen sør- og østover, ta til høyre langs skytebanen og ta i neste kryss opp til venstre, venstre igjen (ikke inn på bomvegen) og så høyre i neste kryss og følg traktorsporet/vegen et langt strekk sørover hvor man bl.a. passerer Kloppmyrene til den går over i sti og dreier omtrent 180 grader nordover. Nå går stien noen hundrede meter på blaut myr. Ta av ved skiltet ”Gråskarven” og følg stien sørover til terrenget flater ut. Toppen ligger til høyre i skogen, men gå ikke for langt frem på kanten. Det er stup rett ned. Gråskarvens utsiktspunkt er turmålet, altså ikke Gråskarvens Toppunkt.