Hyttene i marka

Serveringshytter i markaområdene fungerer som turmål underveis på ski- og fotturer. Hyttene tilbyr en trivelig rast og serveringsstedets beliggenhet, arkitektur, innredning og historie bidrar til den fred, ro og rekreasjon som selve turen til hytta er en hoveddel av.

Driften av utfartshyttene i Trondheim kommune er satt bort til restaurantører som står for driften, mens eierskap og vedlikehold i det vesentligste er en kommunal oppgave.

Skiklubben drifter ikke hyttene, men vi ønsker å hjelpe brukere av marka med informasjon. Vi anbefaler likevel å følge hyttene på sosiale medier for de nyeste oppdateringer.

Skistua

Skistua har vært et samlingssted for turfolk siden 1896. Framstår i dag med en moderne kafé og restaurant med alle rettigheter. Plass til 350 spisende gjester og har to flotte konferanserom.

Åpningstider:
Mandag – fredag: 10 – 15
Lørdag – søndag 10 – 15

Elgsethytta

Elgsethytta er en turisthytte og serveringssted i Bymarka som åpnet i 1958. Det går vei (stengt for trafikk) inn til Elgsethytta så den er ypperlig for barnefamilier med barnevogn når det ikke er snø.

Foto: Elgsethytta/Facebook

Grønlia

Siden 1925 har trivelige Grønlia vært åpen for turgåere, skiløpere, trillere og alle andre som er ute i Bymarka. Ta turen innom for smake på deres gode gjærbakst.

Foto: Nymoen, Grønlia

Lavollen

Lavollen er et ypperlig turmål sommer som vinter! Lavollen ligger ved Gamle Bynesveg, nordvest for Baklidammen. I dag er Lavollen representerer et særlig verdifullt kulturlandskap ut fra sine biologiske/økologiske og kulturhistoriske verdier. I fjøset er det kafe og møterom.

Foto: Lavollen/Facebook

Estenstadhytta

Estenstadhytta er en turhytte i Estenstadmarka – Strindamarka. De har ca. 170 sitteplasser inne, og rundt 100 sitteplasser ute. På bestilling tar de imot grupper på dagtid/tidlig kveld, samt firma-arrangement, utenfor åpningstid.

Foto: Estenstadhytta/Facebook

Sparebank1 hytta

Sparebank 1-hytta i Granåsen drives av Trønderhopp og fungerer som kafé, klubbhus, møte- og seminarlokaler samt selskapslokaler. Ta pausen på Sparebank1-hytta, de selger kaffe, vafler, rundstykker, brus etc. De har barnestoler og stellerom.

Per i dag er Sparebank 1-hytta stengt grunnet utbyggingen av Granåsen.

Foto: Sparebank1-hytta/Facebook

Rønningen

Rønningen gård er et populært turmål i Leinstrandmarka/Bymarka og hit er det helårsvei fra Smistad og det er skiløyper og turstier fra Granåsen og Ringvål. I tillegg til inneservering er det tilrettelagt med sitteplasser ute og muligheter for bålgrilling. Det er også satt opp gapahuker hvor man kan henge opp hengekøyer for overnatting. I dag er det Trondhjems Turistforening som driver gården.

Foto: Rønningen/Facebook

Gjenvollhytta

Klæbu idrettslag bygget Gjenvollhytta i 1980. Hytta er ca. 450 kvm, og har tre etasjer med peisestue, garderober, sal, kjøkken og soverom. Klæbu idrettslag står for salg av kaffe, vafler, rømmegrøt mm. i helgene, og hytta kan leies ut. Hytta er åpen gjennom skisesongen.

Foto: Gjenvollhytta/Facebook

Tjønnstuggu

Tjønnstuggu på Reppe er Ranheim Skiklubbs klubbhus. Hytta sto ferdig i 1947 etter flere års arbeid med å få til et samlingssted for vinteraktiviteter for idrettslag i området. De siste 20 årene har Ranheim Skiklubb har huset blitt pusset opp på dugnadsbasis. Idrettslaget har de siste vintrene hold åpen søndagskafe, men var ikke åpent gjennom vinteren 2023.

Foto: Tjønnstuggu/Facebook

Sponhuset

Sponhuset kafé ligger Ladestien i Ringvebukta, nordøst for Trondheim sentrum. Sponhuset har åpent alle dager fra kl. 11-17. Her kan du kjøpe både søte og salte godbiter – som vaffel, kaker, rundstykker, kanelboller og enkle lunsjretter, som focaccia, wraps og grønnsakssuppe.

Hjemmesiden og åpningstider

Foto: Sponhuset/sponhuset.no