Bli skiinstruktør!

Legg inn din informasjon her, så tar vi kontakt med deg. Dersom du kun ønsker å få tilsendt informasjon om det å være frivillig, huk av dette valget.

Har du lyst til å bli skiinstruktør eller assistent på Skiklubbens arrangementer?

Barneskikursene, Ski etter skoletid og Multisportsuka får flere deltagere hvert år.  Og Skiklubben er glad for å bidra til økt ski og snøbrettglede for barna.

Er du glad i å gå på ski eller kjøre snøbrett, og vil dele denne gleden med barn og unge, er dette noe for deg!

Barneskikursene arrangeres de to siste helgene i januar 2024, ski etter skoletid er fra kl 14-16 på hverdager i uke 5-8 og Multisportsuka er i vinterferien i uke 9.

Hvis du er instruktør eller assistent på Barneskikursene kan du blant annet få gratis plass til dine barn eller ditt barnebarn.

Hvem kan bli instruktører og assistenter i Skiklubben?

Skiglade folk over 16 år kan bli instruktører, mens for assistenter på Barneskikursene er grensen 14 år. For begge roller kreves det normale skiferdigheter.

Hva gjør du som instruktør eller assistent på Barneskikursene?

Hver instruktør får ansvar for et kurs med opp til 10 barn, og vil ha med seg en assistent. Du kan velge å ha 1 eller 2 kurs, (Formiddag og/eller ettermiddag) som du følger både lørdag og søndag gjennom to helger – totalt 4 dager. Instruktøren bestemmer hvilke aktiviteter barna skal gjøre, og sammen med assistenten hjelper dere barna å bygge ferdigheter gjennom lekbaserte øvelser.

Innføring i kurskonseptet

For å bli instruktør må du delta på dette kurset som går over to kvelder. Her får du en innføring i hva Barneskikursene er, hva målene er for de ulike kursene, og tips til praktiske øvelser og skileik for barna tilpasset de ulike kursene.

Kurset er også for erfarne instruktører, assistenter og trenere. Dette fungerer også som samlingspunkt og sesongåpning for oss.

Den første kvelden samles vi først inne på Skistua en times tid, for å bli kjent med hverandre, høre litt om de ulike aktivitetene og hvordan Barneskikursene gjennomføres. Da får vi også litt innføring i teori om ski, barn og læring. Slik at vi kan gi barna gode opplevelser når de er på kurs. Hoveddelen av kurset er utendørs der vi får prøve å øve på ulike øvelser. Så dette er et kurs med mye leik og latter.

På dette kurset får du:
– Gjennomgang av læringsmålene for nybegynnere på ski
– Tips og gjennomføring av aktiviteter som fremmer læringsmålene
– Bli kjent med mulighetene som ligger i Gråkallen Skileik og bruk av upreparert terreng
– Kort om undervisningsprinsipper og metoder

Etter innføringen skal du:
– Være rustet til å være instruktør/assistent under Barneskikursene

– Ha god kjennskap til øvelser i tilpasset kurstypen du skal være instruktør/assistent på (grunnkurs, løypekurs, skøyting, turkurs, alpint, snøbrett og snøbrett park)

– Ha en god aktivitetsbank å plukke aktiviteter fra som kan brukes på ditt kurs

Omfang:

– Onsdag 3. og onsdag 10. januar kl. 18:00 – 20.30

– Vi bruker tiden effektivt og legger opp til et opplegg som har stor relevans for den kurstype du skal være instruktør/assistent på.

Oppmøte på Skistua.

Også erfarne instruktører og assistenter oppfordres til å delta på dette, slik at vi alle blir bedre kjent.

Dette er gøy og lærerikt!