Historie

Trondhjems Skiklub ble stiftet i 1884 og har en lang historie i marka, som tilrettelegger og idrettslag.

Martin Rustad var Trondhjems Skiklub sin første løypesjef. Arbeidet med å rydde løyper og legge til rette i marka startet i 1895. I 1934 var det anlagt 13 mil med skiløyper og 3 mil med stier av Skiklubben. Den dag i dag er dette et viktig arbeide for TSK i samarbeid med Trondheim Kommune.

Skistua har vært Trondhjems Skiklub sitt tilholdssted siden 1896. Da ble den første Skistua bygget der den fortsatt står i dag. Etter flere branner sto Skistua ferdig i 1952 i den bygning vi har i dag, og rehabilitert siste gang i 2007 i samarbeid med Trondheim Kommune. Området rundt Skistua har alltid rommet mye aktivitet. Her var Trondheims hoppbakker samlet, Trondheims alpinbakker samt Skileik og et bredt løypenett.

Ernst Andreas Tønseth startet med å samle inn gamle skityper til Skiklubben, og de første skiene i samlingen ga han til klubben ved Skistuas innvielse i 1896. Med det som bakgrunn regner man at samlingen er verdens eldste. I dag er samlingen deponert på Sverresborg med Trøndelag Folkemuseum, gjennom en deponiavtale datert 20. mai 1998. Formålet med deponeringen er å ivareta både Trøndelag Folkemuseums formål som er å samle, forske og formidle landsdelens kulturhistorie og Trondhjems Skiklubs formål som er å fremme interessen for skiløping i Trondheim. I dag jobbes det med planer om et oppgradert og moderne Skimuseum som skal ferdigstilles til et ønsket VM på ski i Trondheim i 2025.