Skiklubbens turtips til barmarkssesongen!

Etter en lang og god vinter er det herlig å ta frem tur- og løpesko. Det åpner seg nye muligheter når nedsnødde stier kommer fram og blir tilgjengelige igjen. Trondheimsregionens markaområder er full av naturopplevelser og turmuligheter. Nærheten til stier, skiløyper, utsiktspunkt, badevann, markahytter, bær- og soppområder, dyr og fysisk- og mentalt avkobling er svært godt tilrettelagt. Skiklubben har laget en turside hvor man kan finne flere gode forslag til turer i marka. Vi har lagt ut tips til turer for barnefamilier, mellomlange turer, langturer på over 10 km, turveier til Skistua og turveiene i marka. Dette avløser turkonseptet Søndagsturen. Vi ser at turgåere i større grad ønsker å velge type tur ut fra når de har tid, lyst, vær og vind og hvilket turfølge de er i. Vi håper dere vil ta en titt på turforslagene våre og bli inspirert til å oppsøke nye steder.

På siden «Ut i marka» finner du også annen nyttig informasjon som kan være fint å ha med seg på turer i Trondheimsområdet. Vi har samlet informasjon om markahyttene, kart, kollektivtransport, parkering, sykling i marka, vær og føreforhold og skiutleie på en og samme side.

I tillegg til Skiklubbens turforslag er Til Topps er et turkonsept vi har i samarbeid med Turistforeningen. Det går ut på å besøke 10 utvalgte topper i Trondheimsmarka og omegn i perioden 14.mai-15.oktober. På disse toppene kan man registrere sin tur enten i UT-appen eller i Til Topps-brosjyren. Ta en titt på turmålene og se om du kan bli inspirert til å finne nye steder å gå.

Hvis du har gode forslag til andre turer eller nyttig informasjon som andre burde vite om vil vi gjerne høre fra deg! Send en mail til eirik@skiklubben.no for å komme i kontakt med oss.