Året 2020 er i ferd med å gå over i historie. Det er tid for noen betraktninger fra året som gikk.

Vintersesongen i Skiklubben ble innledet med Dagens Løype med godt skiføre og deretter kom de andre arrangementene hakk i hel. Treningsgruppene og skikursene for voksne startet opp uka etter nyttår. Nesten 400 barn inntok Gråkallen Skileik med deltakelse i Ski etter skoletid, et 5 ukers skitilbud for barn 1.-3.trinn. De tradisjonelle Barneskikursene ble gjennomført med over hundre frivillige fra Skiinstruktørene. Den 45 utgaven av Markatrimmen ble arrangert i nydelig vintervær og med god deltakelse. Barnas Skiskole Vinterferie samlet skiglade barn både i Gråkallen Skileik og Gråkallparken. Det har vært stor aktivitet i disse anleggene med skoleskidager og besøk i helger og ukedager.

I mars slo pandemien ned og Skiklubben måtte stenge ned all aktivitet. Da samfunnet var nedstengt, fant folk veien opp i marka og benyttet seg av det naturen har å by på, om det var rekreasjon eller trim. Ivrige sjeler i Skiklubben, sammen med Trondheim Bydrift, holdt liv i skiløypene til langt ut i mai. Senvinteren var snørik og flott og 16.mai arrangerte vi skirenn med gjeldende smittevernstiltak. Gråkallparken åpnet igjen i starten av mai og heisen snurret fram til 25.mai.

Sommeraktivitetene stod for døren og samfunnet åpnet gradvis opp. I mai var det klart for vårtreningene med treningsgruppene og oppstart av Søndagsturen. Fortsatt er planleggingen preget av organisering rundt nye smittevernstiltak. Juni kom og interessen rundt utendørs aktivitet var stor. Det ble god deltakelse under Multisportsuka som fordelte seg på en uke i juni og en i august.

Året sett under ett har aktiviteten i Skiklubben vært høy til tross for helt og delvis nedstenging. Jeg vil rette en ekstra takk til de frivillige som har stått på og gjort det mulig å gjennomføre arrangement, vedlikeholdt av løyper og stier og sørget for at anleggene våre holdes i god stand. Frivillige i Skiklubben har også hatt en sentral rolle i bygging av midlertidig garasje på Lille Gråkallen og utbedret heisbu i Gråkallparken. Andre har et stort engasjement for at byens befolkning skal få muligheten til å gå på ski i jula og lagt ned utallige timer med spade og snøskuffe i skiløypene. I romjula har Gråkallen Skileik vært åpen og frivillige har sørget for gode skiforhold, fyr på bålet og god stemning.

Tusen takk til medlemmene våre som støtter oss med medlemskap og deltar i aktiviteter og arrangement. Vi retter blikket framover og gleder oss til flere spennende nyheter som kommer i 2021, både for voksne og barn.

Trondhjems Skiklub ønsker alle et riktig godt nyttår!

På vegne av Trondhjems Skiklub, daglig leder Line Selnes