Utmerkelser i Trondhjems Skiklub 8.juni 2020

Etter årsmøte tildelte hederskomiteen utmerkelser som Gråkallmedaljen, Skiklubens miniatyrmerker i sølv eller gull. Hederskomiteen legger til grunn at Gråkallmedaljen tildeles trønderske utøvere som gjennom sin karriere har oppnådd topp resultater i internasjonale mesterskap og har avsluttet sin profesjonelle karriere.

Frivillig og ulønnet arbeid ble vektlagt for tildelingen av miniatyrmerkene i sølv og gull.

Miniatyrmerket i gull:

Oddveig Bredesen:  I de siste 20 årene har hun drevet kursene for opplæring av nye skileik og barneskikurs instruktører, en oppgave som er grunnleggende for skiopplæringen blant barn. Det seneste året har hun tatt ansvar for arbeidet med å avklare både organisasjonsmessige og operative forhold mellom Skiinstruktørforeningens arbeid og TSK som moderforening. Arbeidet legger grunnlag for en ny giv i TSK

når det gjelder fremtidens skioppplæring.

Ola Aalde: Ola har tidligere hatt del i den heder som Bymarksveteranene har mottatt kollektivt. Ola er en ekte Bymarksidealist og deltar på bred front i TSK sine oppgaver. Han er en støttespiller for styret når det gjelder utviklingen av Skistuområdet gjennom sitt virke i orienteringsmiljøet og Bymarksveteranene. Han stiller opp enten det det gjelder arrangement i sentrumsgatene eller på turarrangement i Marka. Han har vært sentral i arbeidsutvalget for Vinterparken når det gjelder datainnsamling og forslag til bruk av  det regulerte området.

Miniatyrmerket i sølv:

Just Svendsen: Just  har lang fartstid og et bredt interessefelt i TSK sitt arbeid. Han har hatt ledende funksjoner gjennom Skiinstruktørgruppa, har vært skiinstruktør ved Barneskikursene i over 20 år, og deltatt i arbeidet med utdanning av nye instruktører. Han stiller gjerne opp når det gjelder løypemerking for søndagsturene og i arrangørkorpset for Markatrimmen.

Helge Aarstein:  Instruktørbakken er den delen av TSk sin infrastruktur som gjennom 60 år har krever betydelig mannskap på frivillig sektor. Det å være kontaktperson og lede oppgavene i dette anlegget har hatt stor betydning for Barneskikursene, oppfølging av disse etter kursavslutning og for vinterferieaktiviteter i Gråkallen. Skiinstruktørene har også glede av anlegget til sosiale arrangement. Instruktørbakken er en uriaspost som krever innsikt og kapasitet, og Helge har ivaretatt denne oppgaven i en årrekke. Sammen med TSK har han greid å få en ny generasjon av brettkjørere og freestylerer til å bruke bakken.

Rønnaug Mølmen: Rønnaug er en støttespiller på bred front i TSK. Hun har evnen til å delta når det trengs, og det er få medlemmer som kjenner alle klubbens kriker og kroker, aktiviteter sommer som vinter, som Rønnaug. Rønnaug er alltid smilende og deltakende. Hun er fremstår som en frivillighetens klippe, en skikkelig «doer»,  men som med sitt lune og forsiktige vesen ikke alltid mottar fortjent anerkjennelse for arbeidet.

Gråkallmedaljen:

Kjersti Buaas: Trondhjems Skiklubb tildeler en hederspris til idrettsutøveren Kjersti Buaas for hennes enestående prestasjoner på snøbrett. Hedersprisen er Gråkallmedaljen. Den ble innstiftet i 1918, og er Trondhjems Skiklubs høyeste utmerkelse. Prisen tildeles til skiidrettens utøvere som har oppnådd internasjonale topp- prestasjoner. Prisen er rettet på utøvere som i eksepsjonell grad har vist mot, kraft og snarrådighet  gjennom sin utøvelse. Det er 68 utøvere som tidligere har fått prisen.

Kjersti Buaas er en ekte representant for trøndersk idrett. Hun startet som en ung og leken utøver i Gråkallen og Vassfjellet i Trondheim. Norges Snowboard Forbund tok henne med på landslaget i 1999 ennå mens hun var junior. Forbundet så tidlig at Kjersti satte en helt ny standard på snowboard for jenter. Snowboard som skisport fikk en rask utvikling i de internasjonale miljøene. Kjersti gikk målrettet inn der. Hun begynte raskt å høste medaljer i de mest prestisjetunge arrangementene. Hun ble en selvskreven og flott norsk representant i olympiske øvelser.

Det er ikke uten risiko å sveve høyt, langt og utføre luftakrobatikk. Kjersti har vist enestående mot i utøvelsen på snøbrett. Hun har også kjent på smerten som kroppen må tåle i denne idretten. Hun har evnen til fortrenge og lege skader og komme tilbake med topp prestasjoner. Hun har etter karrieren også vist sine enestående kapasiteter målt mot andre norske toppidrettsutøvere gjennom  Mesternes Mester.

Kjersti er delaktig i en gruppe av ca 300 internasjonalt topp premierte idrettsutøvere som er utøverambassadører i organisasjonen ”Right to Play”. Denne organisasjonen har en lang rekke offentlige organisasjoner og private selskaper som partnere. Norges Skiforbund og mange institusjonelle idrettsarrangement er blant medlemmene. Mottoet i Right to Play er lek og lær, og idretten er en av arenaene organisasjonen bruker. Mottoet matcher  Kjersti sin karakter.

Kjersti har gjennom en karriere på over 10 år stått på pallen og tatt imot en mengde hedersbevisninger i det internasjonale snowboardmiljøet. Hun har gjennom dette et stort globalt nettverk av venner og utøvere. Hennes anerkjennelse går langt utenpå Trondheimsmiljøet. Men Kjersti har likevel en herlig måte å uttrykke takk for at familien og Trondheimsmiljøet ledet henne til idrettskarieren.